Quotes

Love & Hatred leading to Hellfire | ʿAlī bin Abī Ṭālib

ʿAlī -May Allāh be pleased with him- said,

“A people will love me until they enter the Hellfire due to their (extreme) love for me, and a people will hate me until they enter the Hellfire due to their hatred for me.”

– Kitāb Faḍāʾil aṣ-Ṣaḥābah 2/565 no.952, Kitāb as-Sunnah no.983 of Ibn Abī ʿĀṣim. Graded by Al-Albānī in Ẓilāl al-Jannah with a Ṣaḥīḥ chain of narration upon the condition of the two Shaykhs (al-Bukhārī and Muslim).

Ali -May Allāh be pleased with him- said,

“Destroyed are two (kinds of) men, the one who loves me excessively and the one who slanders me hatefully.”

  • Kitāb Faḍāʾil aṣ-Ṣaḥābah 2/571 no.964, Kitāb as-Sunnah no.984 of Ibn Abī ʿĀṣim. Graded Ḥasan chain of narration by Al-Albānī in Ẓilāl al-Jannah.

<

p style=”direction:rtl;”>
قال علي رضي الله عنه : ( ليحبني قوم حتى يدخلوا النار في ، وليبغضني قوم حتى يدخلوا النار في بغضي‏ ).‏

<

p style=”direction:rtl;”>
قال الألباني في “ظلال الجنة” (983) : [ إسناده صحيح على شرط الشيخين ] .

<

p style=”direction:rtl;”>
عن أبي حبرة قال : سمعت عليا يقول : ( يهلك في رجلان مفرط في حبي ومفرط في بغضي ).

<

p style=”direction:rtl;”>
قال الألباني في “ظلال الجنة” (984) : [ إسناده حسن ] .

Being Negligent about our Sins

قال عبد الله بن أحمد :حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُطِيعٍ ، وَدَاوُدُ بْنُ رُشَيْدٍ قَالَ : حَدَّثَنَا الأَوْزَاعِيُّ قَالَ : سَمِعْتُ بِلاَلَ بْنَ سَعْدٍ ، يَقُولُ :

“لاَ تَنْظُرُ إِلَى صِغَرِ الْخَطِيئَةِ وَلَكِنْ انْظُرْ مَنْ عَصَيْتَ.” [2310، زوائد الزهد]

Al-Awzā’ī رحمه الله said: “I heard Bilāl bin Sa’ad say,

‘Do not look at the minuteness of the sin, but look at (the greatness of) the One you have disobeyed.’[Zawā’id az-Zuhd, 2310]

Follow the Ṣaḥīḥ Ḥadīth | Abū Ḥanīfah

قال أبو حنيفة النعمان بن ثابت غفر الله له ويرحمه

Abū Ḥanīfah Nuʿmān bin Thābit -May Allāh forgive him and have mercy upon him- said:

 إذا صح الحديث ؛ فهو مذهبي

When a ḥadīth is found to be ṣaḥīḥ, then that is my maḍhab.


ابن عابدين في ” الحاشية ” (1/63) وفي رسالته ” رسم المفتي ” (1/4 من مجموعة رسائل ابن عابدين) ، والشيخ صالح الفُلاني في ” إيقاظ الهمم ” (ص 62) وغيرهم

Reported by Ibn ʿĀbidīn in al-Ḥāshiyah (1/63), and in his essay Rasm al-Muftī (1/4 from the Compilation of the Essays of Ibn ʿĀbidīn), Shaykh Ṣāliḥ al-Fulānī in Īqāẓ al-Himam (p. 62) & others.

Source: The Prophet’s Prayer Described by ash-Shaykh Muḥammad Nāṣiruddīn al-Albānī رحمه الله

 

The Hypocrite and the Evil-doer rejoice with the exit of the month of Ramadān | Shaykh Ṣāliḥ al-Fawzān

Al-ʿAllāmah Ṣāliḥ al-Fawzān حفظه الله said,

And as for the Munāfiq (hypocrite) and the Fāsiq (evil-doer), then they rejoice over ending of the month of Ramaḍān, to proceed towards their desires, pleasures and heedlessness, for they were in prison and in captivity in the month of Ramaḍān. So when it ends, they proceed towards their heedlessness and distractions, they roam freely and have fun in this life until death reaches them, except those whom Allāh -the Most Majestic and High- grants success and he repents to Allāh before his death, for indeed Allāh accepts the repentance of those who repent (sincerely).

Source: Lecture titled “Continuing the righteous actions after Ramaḍān” 

المُنَافِقُ وَالفَاسِقُ يَفْرَحَانِ بِخُرُوجِ شَهْرِ رَمَضَان

 قَـالَ العَلّامَـة صَـالِح الفَـوْزَان -حَـفِظَهُ الله-:

《 وأما المنافق والفاسق فهما يفرحان بأنتهاء شهر رمضان لينطلقوا إلى شهواتهم، وملذاتهم، وغفلاتهم، لأنهم كانوا في سجن وفي أسر في شهر رمضان فلما انتهى ينطلقون إلى غفلتهم وسهوتهم، يسرحون ويمرحون في هذه الحياة إلى أن يأتيهم الموت إلا من وفقه الله جل وعلا وتاب إلى الله قبل مماته، فإن الله يتوب على من تاب. 》

المَــصْــدَر: مواصلة العمل الصالح بعد رمضان

[http://www.alfawzan.af.org.sa/node/13462]

Beware of the Sin | Ibn Rajab

‏قَـالَ الحَـافِظُ ابْـنُ رَجَـبْ -رَحِـمَهُ الله-:

احذروا المعاصي .. فإنها تحرم المغفرة في مواسم الرحمة. 

– لطائف المعارف” ص (٢٩٥) .

Al-Hāfidh Ibn Rajab -May Allāh’s mercy be upon him- said:

“Beware of the sin.. For it deprives (one) of the forgiveness in the seasons of mercy.”

Latā’if al-Ma’ārif, P 295

Knowledge is sought | Imām Mālik

امام مالك رحمه الله قال 

“إِنَّ الْعِلْمَ يُؤْتَى وَلَا يَأْتِي”

– البداية والنهاية 10/174

“Indeed knowledge is sought, it does not come (to you).”
– Imām Mālik, al-Bidāyah wa an-Nihāyah v.10 p.174.